sâmbătă, 9 octombrie 2010

Capitolul 1 ''Manuscrisul' (aventurile unor smecheri in Germania)

   Citiţi prima dată introducerea !!!De obicei ultima postare este prima afişata!!!

 Numele meu este Tic şi suntem în anul de gratie 1990 în România!
 Am absolvit facultatea de filosofie în acest an şi acum, după 4 ani, am reuşit într-un final la "Marină" facultate pe care doream să o absolv de cand eram mic.
 De multe ori mă vedeam călătorind pe mari, văzând zeci de locuri exotice, care de care mai frumoase, mai atrăgătoare, ispititoare, la fel ca şi baştinaşele acelor meleaguri, pe care mi le imaginam...mai colorat decat erau în realitate!
  Dar până să încep  noul anul scolar am gândit că nu ar strica să fac şi ceva bani căci, după ce cazuse "Raposatul' se puteau face bani frumoşi în Polonia sau Turcia comercializand diferite produse, care erau mult mai bine platite acolo, aducând în  loc ceva de mare cautare  la noi.
 Dar,  poate nu stiti cum au fost acele timpuri în care eram destul de ingraditi , în anumite situatii era destul de greu, mancarea era destul de...greu de gasit, dar...se putea trai.
 De exemplu, când intrai într-un magazin alimentar vedeai rafturi pline ce conserve de peste la cutie, sute de metri, de parcă toata magazia ar fi fost tranferată pe rafturi, sute de borcane de legume în ulei, zacuscă , salată de toamnă, fasole cu cârnaţi  şi...cam atat, apoi sute de sticle de bauturi alcoolice : lichior ,votca, vin , coniac.
 Cărnuri nu prea se găsea, ci doar mezeluri, făcute, se inţelege din..soia!
 Dacă gaseai oua, stăteai la cozi mari, la fel ca ăi paânea care se vindea pe cartelă, o pâine pe zi de cap de  locuitor.
 Ţaranii îţi ofereau legume şi fructe dar..la preturi piperate, când erau de sezon şi, la preturi considerate normale pe atunci în  restul anului.
 O chestie interesantă era faptul că daca cumparai un produs de la orice "Alimentara" îl găseai peste tot la acelaşi preţ, la fel ca şi ţigarile, cartofii, ceapa, untul, laptele.Nimeni nu îţi percepea un ban în plus , doar..daca marfa nu era de contrabandă,.aici intră în aceasta categorie carnea, pe care erau destui dispuşi să se rişte să o ..subtilizeze din abatoarele în care lucrau, tigarile Kent si Mallboro, care costau 100 de lei pachetul, şi..cosmeticile care aveau preturi astronomice. Exemplu  un sapun "Fa" costa 150 de lei, sau chiar mai mult, la un salariu de 2000-2500 de lei lunar!
 Nu mai spun de un patalon de blug care costa un salariu , de cele mai multe ori.
 La negru un $ era 160 de lei cand m-am hotarat sa dau o fugă până în Polonia să fac ceva bani,Aşa că , am investit 2000 de lei intr-un produs care mergea destul de bine la polonezi, adica miezul de nucă si  cu doar 8 kg puse in pungi de 500 gr.am plecat cu trenul pana la graniţa cu Ucraina , pentru a-mi cumpara bilet de tren de la ruţi, care îl vindeau  mult mai ieftin. Daca la noi plateam 1600 de lei pt. o excursie până  în capitala Poloniei, de la rusi îl cumparam la 44 de ruble, ceea ce însemna cel mult 440 de lei, dacă luai rubla de la bisnitari. Plus încă o suta biletul dus, şi încă o sută intors, mă costa cam...un sfert.Inconvienentul era că trebuia să astepti o jumatate de zi până cumparai biletul de la casa de bilete, dar,  se merita.
  Gândul meu  de moment era să fac rost de niste bani, nu neapărat pt, a îmi cumpăra ceva anume ci, mai mult de a călători, de a merge într-o excursie, şi de ce nu , să îmi scot banii, pt că se inţelege că nu aveam să  dorm la hotel ci, mai mult prin tren sau pe bancile din gări.
  O maşina pe la noi costa în jur de 70.000 la oficial, dar trebuia să aştepţi ani până să iţi vină, de aceia se vindea la negru cu...peste 100000 dacă dadeai "banii jos".
 Cred c[ mul'i din cei care cumparau economisiseră banii in zeci de ani, dar...dupa "Ceausescu Time" , nu mai venea Mili'ia la tine la usă să te întrebe de unde ai baniii!
  Faptul că am mers cu înca doi tipi a facut ca lucrurile să para mai simple...deoarece ei mai fuseseră pe acolo şi ştiau treburile, şi de ce nu, conosteau şi cele mai bine locuri de cazare..de pe bancile garilor :)))
  La noi plata pe o cameră la hotel 110 lei, care însemna 70 centi, daca ţinem seama ca $ se vindea la negru cu 160, deşi oficial era 18 lei, totusi nu-l puteai cumpara ci. doar cel mult vinde la acest pret!
 Dar, lucrurile nu statea la fel si în Polonia, unde un muncitor câstiga undeva la 150-200 de $ lunar iar o camera la un hotel de putine stele ar cel putin 6 $, să nu mai vorbesc de un Marriote care era..... 200$, Pt banii aia trebuia să muncesc 2 ani!!!
  A fost chinuitor . Cele 7 zile cât a dutat 'excapada' nu m-au  epuizat, dar s-a simtit.A fost placut,am vazut o multime de locuri noi, am fost la doua filme in Chişinău şi într-un oraş de graniţă în Polonia unde am plătit o jumate de $ pe un bilet, mult dar...nici nu am înţeles filmul căci era dublat în poloneză.
 Dar una peste alta, a fost o iesire binevenită după un an de studii , plin de stres şi gânduri!

 P.S. saptaman viitoare postez urmatorul capitol.."Germania"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu